Det finns många olika saker man kan sätta sin logo på och sedan ge bort och med dagens teknologi går det att trycka på fler material än någonsin. Papper, tyg, plast, metall, glas och till och med karameller är några av de många material som man kan använda, vilket ger tillfälle till ett stort antal varor. För att dessa varor skall göra så bra reklam som möjligt är det bra att få dem att associeras till ditt företag på mer än ett sätt, och det viktigaste är naturligtvis att få fram sin profil ordentligt. När clubjdm.se gav ut solskydd med sin logo på till din bil så lyckades de inte bara ge dig något praktiskt utan dessutom se till att du påminns om dem varje gång du använder det. Andra bra exempel är när IT-bolag sätter sitt namn på USB stickor eftersom de alltid kommer att användas i samband med just deras område.

En lyckad produkt är alltså en som kunden blir glad av, får användning för och dessutom associerar ditt namn med. Om du har ett företag som producerar papper och pennor är dessa självfallet en given gåva och om du säljer vinglas kan till exempel snygga glasunderlägg passa perfekt som gratisreklam. Är det tjänster du säljer går det ändå att hitta på bra gåvor som passar i sammanhanget; är du revisor kan du ge bort miniräknare och om du är sömmerska ett måttband.

Det är också lyckat att ge gåvor som kanske inte direkt har med det du säljer att göra men som ändå kommer att ge bra associationer. Om du är en tvättfirma kan du med glimten i ögat ge sådant som kommer att ge fläckar, som till exempel choklad eller färgkritor åt barn. Säljer du båtutrustning så kan en kompass eller en vissla passa bra och om du håller på med barnpassning varför inte ha ett litet första hjälpen kit med ditt namn på?