I de fall man har planer på att lägga pengar på marknadsföringsmaterial som pennor, kepsar, tändare och så vidare är det viktigt att göra en grundlig analys av vad man vill uppnå. Visserligen finns det billiga reklammaterial man kan lägga pengar på och då få ut informationen om företagets existens men frågan är om det inte är dyrt att köpa billigt. Man måste som företagare tänka på vad reklamprylarna förmedlar om företaget. Det handlar inte endast om att få ut sin logga på så många pennor som möjligt. Det handlar om att få ut sin logga med hjälp av så bra pennor som möjligt. Varför är det viktigt? Jo, därför att det är komplicerat att vara människa. Människan har till exempel ett medvetet och ett undermedvetet samt enligt psykologexperterna även av ett övermedvetet. Nu är man inte psykolog som företagare men man bör vara medveten om vilken effekt den reklam man gör har på mottagaren.

I de fall du planerar att spara pengar och väljer att satsa på billiga pennor till exempel – så gör du företaget en björntjänst. Det finns inget som är mer irriterade än en dålig penna när man behöver en. Det kan reta en person till vansinne. Och den pennan vill man inte som företagare bli förknippad med. Så är det.

Människan fungerar så, vare sig man tror det eller ej, eller vill det eller inte, att de undermedvetet drar paralleller mellan den dåliga pennan och kvaliteten på företaget som tillhandahållit sammalunda penna. Det är alltså bättre att avstå från reklam genom billiga pennor än att bli förknippad med dessa dåliga pennor.

Kanske man inte tar så allvarligt på den här typen av konsekvenser men det bör man göra. Analysera vad ni vill uppnå med er reklam och hur ni på bästa sätt uppnår den effekten med den budget ni har att röra er med.