Många företag satsar på olika profilprodukter, eller s.k. giveaways som kan ges bort som presenter till anställda eller kunder, eller helt enkelt finnas på företaget i form av pennor, vattenflaskor, företagsgodis eller liknande. Idag finns ett mycket stort utbud för det företag som söker fina giveaways, alltifrån märkeskläder till exklusiva pennor. Förutom att skänka bort giveaways finns en ytterligare möjlighet till marknadsföring som når nya kundgrupper i flera steg, nämligen tävlingar med giveaways.

Tävlingar med giveaways

För att marknadsföra ett företag är det populärt med tävlingar, antingen i pappersform i butik, på en mässa eller på internet, t. ex. på företagets egen hemsida eller på sociala medier som Instagram eller Facebook. Denna marknadsföring kan göras med fina giveaways som priser.

Tävlingen kan utformas så att deltagarna dels får svara på ett antal frågor om företaget och dess produkter eller tjänster, dels skriva en motivering eller slogan för att vinna. Genom att uppmuntra deltagarna att svara på frågor behöver de gå in på företagets hemsida och läsa om produkter, tjänster, historia eller annat man vill framhäva. På detta sätt gör man potentiella kunder medvetna om företagets erbjudande och skapar en första bild i minnet av företaget.

Är det en populär tävling kan man få spridning genom att folk sprider den i sociala medier eller talar om den.

När sedan vinnarna får sina priser, t. ex. fina kläder, praktiska paraplyer, träningsväskor eller vad man nu har för giveaways, kommer dessa tävlingsvinnare förhoppningsvis hjälpa till att sprida företagets varumärke och logotyp till en ännu bredare krets genom att använda vunna giveaways till vardags.

När man ska arrangera en tävling med giveaways är det värt att satsa på ett lite extra fint pris för att få god spridning på tävlingen och många hoppfulla deltagare. Är vinnarna dessutom nöjda med priserna får man också troligtvis en positiv spridning av varumärket. Som tävlingsarrangör bör man också för säkerhets skull läsa på om lotterilagen för att följa regler kring tävlingar, prestationsbaserade bidrag och vinstskatt.