Många har övergett “den verkliga” världen och övergått helt till digital marknadsföring men det finns dock företag som absolut bör satsa på att visa sin omgivning att de finns. För lokala företag kan synliggörande mitt ibland sina potentiella kunder vara A och O, till och med avgörande för företagets fortsatta existens. Låter dramatiskt – och det är det också. Och enkelt på samma gång.

Ofta är det så att ett företag som hankar sig fram behöver göra nedskärningar för att överleva. Ett vanligt misstag är att skära ner på sin marknadsföring. En del upptäcker den digitala marknadsföringen och gör misstaget att gå över helt till den formen av reklam. När man som företagare verkar lokalt inom ett specifikt område gör man klokt i att satsa på till exempel firmanamnet på bilar och på så vis vara nära sina potentiella kunder. Företag som drar ner på sin reklam i “den verkliga” världen för att den digitala är billigare förlorar den här närheten till de potentiella kunderna. Inte alla kunder söker efter vad de behöver online.

Att dra ner på sin marknadsföring för att spara pengar är det dummaste man som företagare kan göra. Syns man inte så finns man inte, så enkelt är det. Gör det enkelt för kunderna i lokalområdet där ni har för avsikt att verka; se till att ha firmans webbadress och logo på bilar, kepsar, tröjor, jackor, pennor, ja bara fantasin sätter gränser för hur man ska synas utåt.

Man kan ju tycka att det är märkligt att stora världskända företag gör den här typen av reklam världen över trots att de är så kända. Förklaringen är enkel, återigen; syns man inte så finns man inte. Även multinationella företag behöver påminna världen om sin existens för att inte bli omsprungna av andra företag. Satsa på att synas – pruta inte på detta.